TerugStuur blog door

Wanneer begint debiteurenbeheer?

Geplaatst op: 8 juli 09:24
Categorie: Debiteurenbeheer | Reageer | 1348 keer bekeken

Stuur blog door

Annuleren

Wanneer begint debiteurenbeheer?
Heeft u wel eens nagedacht over die vraag?

Veel ondernemers beginnen met debiteurenbeheer op het moment dat de factuur de deur uit is. En dan maar hopen dat ‘ie betaald wordt.

Maar efficiënt en effectief debiteurenbeheer begint veel eerder. Veel eerder.
Bij het sluiten van de overeenkomst? Of nog eerder?

Mijn stelling: elk contact met de (potentiële) klant is een moment om te voorkomen dat een klant een dubieuze debiteur wordt.

Dat begint dus al in de verkoopfase. En weet uw verkoper voldoende af van de risico’s op termijn, die hij moet voorkomen?

Eén belangrijk element hierin: de algemene voorwaarden. Als ondernemers al goede voorwaarden hebben durven ze die vaak niet expliciet onder de aandacht te brengen.
Ruim 30% van de ondernemers stuurt bij de opdrachtbevestiging geen exemplaar van de algemene voorwaarden mee. Ze vermelden wel waar de voorwaarden gevonden kunnen worden. Maar overhandigen ze niet aan de klant.
Wat zijn de gevolgen? Als het echt spannend wordt kan het zijn dat de rechter de voorwaarden onverbindend verklaart.

Hoe moet het dan wel? Er zijn volgens de wet verschillende methoden toegestaan (zie Art 6:234 Burgerlijk Wetboek):

  1. Voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand stellen; als dat niet mogelijk is:
  2. Voor het sluiten van de overeenkomst duidelijk maken dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn en ter inzage liggen bij de leverancier/dienstverlener of bij een Kamer van Koophandel of Rechtbank zijn gedeponeerd
  3. En als de overeenkomst langs elektronische weg tot stand komt (via internet bijvoorbeeld) moeten de algemene voorwaarden langs elektronische weg ter beschikking worden gesteld. Daarbij moet de mogelijkheid bestaan om de voorwaarden op te slaan zodat ze later kunnen worden geraadpleegd. Als dat niet mogelijk is, moet er een andere wijze worden aangeboden om de voorwaarden langs elektronische weg te kunnen raadplegen.

Een veilige methode van aanbieden: Stuur de algemene voorwaarden mee met de offerte en laat een getekend exemplaar (samen met de getekende offerte) retour sturen. Als extra zekerheid: vermeld in de offerte (die ondertekend moet worden) dat de algemene voorwaarden zijn bijgevoegd en akkoord bevonden.

Let op! Het vermelden van de algemene voorwaarden op de achterkant van de factuur is geen veilige methode. Als het er op aan komt worden deze algemene voorwaarden terzijde geschoven. Ze zijn vernietigbaar.
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen